YINSHU – Qi Gong i praktyki zdrowotne w antycznych Chinach
Yinshu - Praktyka Wiosenna
Czytam sobie tranksrypt Yin Shu (引書;Księga Wyciągania), antycznego tekstu z II wieku (lata między 186 i 153) przed naszą erą. Z tego co wiem nikt nie pisał jeszcze o tym tekście po polsku 😊
Ten najstarszy istniejący traktat opisujący sztukę Dao Yin (prowadzenie i wyciąganie/rozciąganie) został odkryty w 1984 roku w grobowcu 247 w Jiangling, stanowisko Zhangjianshan w Hubei. Został zapisany na bambusowych deseczkach.
To co my rozumiemy teraz jako/nazywamy Qi Gong, było nie tylko zalecane jako terapia medyczna, ale też integralną częścią osobistej praktyki zdrowotnej wzmacniającej ciało. W jej skład wchodziły wskazówki właśnie co do gimnastyki, a także higieny osobistej, pielęgnacji skóry, diety, dobrego snu i reżimu seksualnego. Ważne było też dostosowanie ich do zmieniających się pór roku – tak jak czynił to mędrzec Peng Zu o którym mówiło się że żył 700 lat.
Rękopis składa się z 3 części. Pierwsza to wskazówki co do ćwiczeń i rytuału porannego dla każdej pory roku.
W tym poście opisze bardziej szczegółowo, choć już na zakończenie sezonu, praktykę wiosenną. W ten czas – gdy trzeba poświęcić szczególna uwagę i troskę Systemowi Energetycznemu Wątroby – autorzy rękopisu zalecali aby robić miejsce na nowe – tworzyć życie (chan lub sheng) i proponowali następującą praktykę:
“ W wiosenne dni, po wczesnej pobudce, oddaj mocz (Qi shui), umyj ręce i wypłucz jamę ustną, umyj zęby, zrób praktykę wydechów, rozpuść włosy i zrób szybki spacer wokół domu, idź powitać wczesną czystość porannej rosy, połącz się z esencją Niebios i wypij kubek wody. W ten sposób możesz żyć długo. Idź spać między zmrokiem a północą.” (transl. z angielskiego A.Sadraei)
Zalecali też taką poranną praktykę oddechową na wiosenne dni:
- Pozwól gorącemu oddechowi wypłynąć 2 razy (gorący oddech Xu to powolny wydech przez otwarte usta, z dna płuc)
- Pozwól suchemu oddechowi wypłynąć raz (Hu – oddech z ust – płytki)
- Pozwól wilgotnemu oddechowi wypłynąć raz (Chui – oddechy szybkie, jakby buchające parą – jak lokomotywa lub bizon, z dna płuc)
Druga część rękopisu to zestaw 41 ćwiczeń (37 perfekcyjnie zachowanych, reszta zniszczone). Wiele z nich opisuje ćwiczenia na określone choroby, np. bóle stawów, kręgosłupa i mięśni, problemy trawienne, opuchlizny limfatyczne czy osłabienie i wykończenie fizyczne. Gimnastyka ma na celu poprawę funkcjonowania organów I tych określonych części ciała. Wiele z ćwiczeń wzorowane jest/i opisane w oparciu o obserwację zachowaniu lub cech zwierząt – te ćwiczenia zostały później zebrane w sekwencję Zwierzęce Igraszki Wu Qin Xi.
Trzecia część mówi o przyczynach chorób i praktykach ich zapobiegania. Czynniki zewnętrzne, wewnętrzne, fizyczne, psychiczne ale także społeczne i energetyczne, takie jak zmiany klimatyczne, status społeczny, ekscesywne emocje, dieta, utrzymanie temperatury ciała, sen, Yin, Yang i Qi, wszystko to było brane pod uwagę w holistycznej analizie przyczyn chorób. Yin Shu daje wskazówki co do kultywacji oddechu i ćwiczeń terapeutycznych które wzmacniają, regenerują i ożywiają organy i cały organizm. Rękopis jest jednym z rzadkich źródeł poznania sposobów jak starożytni medycy chińscy wprowadzali w życie filozofię medyczną która podchodzi do praktyki utrzymania dobrego zdrowia jako „ucieleśnienia” ruchu Yin i Yang i dynamiki między energią Niebios i Ziemi.
Ciąg dalszy nastąpi…
Źródło: Vivienne Lo, How to do the Gibbon Walk: a translation of the Pulling Book (ca.186 BCE), Cambridge 2014.
#praktykataoistyczna #tao #taoism #WuQinXi #ZwierzęceIgraszki