KOKORO

Mindful movement i Qi Gong

Terapia ruchowa w stylu Mindfulness łączy gimnastykę Qi Gong i ćwiczenia wzmacniająco-rozluźniające dla kręgosłupa z wizualizacją według metody Franklina. Programy ruchowe opracowane przeze mnie to medytacja z otwartymi oczami. Ćwiczenia są zalecane przy:

  • przewlekłym bólu kręgosłupa, pleców, barków;
  • bolesnych chronicznych napięciach mięśni;
  • sztywności i bólu stawów
  • przewlekłym stresie

Ćwiczenia wspomagają też:

  • Krążenie krwi i limfy
  • Nawodnienie i wzmocnienie tkanki łącznej (powięzi)
  • Pracę organów wewnętrznych przez specjalną technikę skrętu ciała;
  • Regulację i pogłębienie oddechu co prowadzi pośrednio do wzmocnienia układu odpornościowego oraz powoduje ogólne uczucie uspokojenia;
  • Umysł i system nerwowy w wypracowaniu spokojnej reakcji na codzienne sytuacje stresogenne;
  • Wzrost świadomości własnego ciała i zauważania stanów napięcia;
  • Umiejętność głębokiego i natychmiastowego rozluźnienia i uspokojenia ciała.

Terapia Shiatsu i ruch medytacyjny zaliczają się do tzw. somatycznych terapii powięziowych które wspomagają układ interoceptywny systemu nerwowego. Badania obrazowe mózgu u pacjentów cierpiących na stany lękowe i depresyjne, chroniczny niepokój czy też zespół jelita drażliwego wykazały że somatyczne terapie powięziowe są skutecznym narzędziem w podwyższeniu ich interocepcji i poprawie jakości życia. Badania wykazały też że zsynchronizowany ruch grupowy prowadzi do wydzielania hormonów szczęścia i przyjemności zwanych endorfinami.

Program terapeutyczny przygotowany przeze mnie jest dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta i ćwiczenia Qi Gong a także metoda Franklina uważane są ogólnie za terapie bezpieczne. Niemniej jednak, nieprawidłowe oddychanie i wykonywanie ćwiczeń, lub też forsowanie i przeciążenie organizmu może być szkodliwe dla osób z niskim lub wysokim ciśnieniem, kobiet we wczesnej ciąży (pierwszy trymestr), chorobami wieńcowymi, żylakami, osteoporozą, reumatyzmem lub poważnymi chorobami kręgosłupa. We wszystkich powyżej wymienionych przypadkach wskazana jest konsultacja z lekarzem prowadzącym i ćwiczenie zgodnie z instrukcjami, z szacunkiem dla ciała i wsłuchaniem się w jego potrzeby. Nie zalecam ćwiczyć przy dużym osłabieniu, np. w okresie wczesnej rekonwalescencji po ciężkiej chorobie, wypadku i tym podobnym. W takich przypadkach korzystna jest medytacja.

Moi nauczyciele zalecają aby nie ćwiczyć Qi Gong przy silnym wietrze lub w czasie burzowej pogody a także przy zbiornikach z wodą która nie płynie (na przykład stawach bez odpływu). Ćwiczenia na dworze nie będą odbywały się przy wilgotnej pogodzie lub w czasie warunków ekstremalnych.

Miękkie, wygodne ubranie zapewniające swobodę ruchów. Mogą być dresy lub legginsy i miękki T-shirt. Zalecam aby ćwiczyć albo w specjalnych butach do Tai Chi albo skarpetkach przeciw-poślizgowych lub na bosaka aby zapobiec pośliźnięciu się. Jeśli ćwiczymy na zewnątrz, zalecam dobranie ubrania i obuwia w taki sposób aby nie nastąpiło wyziębienie ciała i stóp.

Jeśli ćwiczymy zdalnie proszę przygotować krzesło z oparciem które wesprze kręgosłup i o takiej wysokości aby stopy spoczywały wygodnie na podłodze a kolana były zgięte wygodnie, i mniej więcej pod kątem prostym (90 stopni).

Do pewnych ćwiczeń może być potrzebna mata (można też leżeć na miękkim dywanie) ręcznik zwinięty w rulon i cienka poduszka lub wałek pod głowę.

Proszę nie jeść obfitych i ciężkich posiłków przed ćwiczeniami. Najlepszy jest lekki posiłek 1 godzinę przed sesją. Proszę nie pić alkoholu ani nie przyjmować innych używek przed sesją i przez 24 godziny po.